v obou. Z ostatních režisérských osobností vynikli zvláště: Jan Jaroslav Bor (vl. Jan J. Strejček, 1886-1943) v divadle vinohradském; Karel Dostál (* 1885) v divadlech o bou; v Brně vyškolený expresionista Bohuš Stejskal (* 1896) spolupracoval s Borem na Vinohradech. Na ruském konstruktivismu se vychoval Jindřich Honzl (* 1894), zakladatel »Osvobozeného divadla«, a Jiří Frejka (* 1904), tíhnoucí k české divadelní klasice. Nové zásady jevištní v teorii i praksi uplatňoval na své scéně Emil František Burian (* 1904). Mezi těmito různorodými a namnoze odbornicky jednostrannými pomocníky dramatického básnictví měl k literatuře nejvášnivější poměr vychovanec »Moderní revue« s klasicko filologickou výukou, Karel Hu~o HiIar (vl. Karel Bakule, to 1884 v Sudoměřicích u Bechyně, t 1935 v Praze). Mladistvou svou lyriku dozrálý Hilar zamítl; také tři svazky své románové prózy. Zajímavější jest jeho činnost essayistická v exotickém vkusu »Moderní revue«: pro 1ročníků »Moderní bibliotéky« psal pilně literární podobizny; spojil je r. 1925 v svazek »Odložených masek«, aniž tam přijal svou studii nejosobitější, »V. Dyk, essay o jeho ironii« (1910). Od druhého desetiletí dvacátého věku náležel K. H. Hilar divadlu a zanechal v něm za čtvrtstoletého působení trvalou stopu. Nejprve od r. 1910 to bylo divadlo na Kr. Vinohradech, kde vystřídal vzestupně funkci lektora, tajemníka, dramaturga a šéfa činohry; r. 1921 přešel do Národního divadla, kde působil do smrti. Duch hned povolně přizpůsobivý, hned útočně nesnášenlivý, dovedl si zjednávati umělecké spolupracovníky a slepé vykonavatele panovačné vůle, ale stejně také odpovědné odpůrce osobní i zásadní; umělci výkonní, jejichž tvoření podřizoval bezohledně požadavku kolektivní herecké tvorby a ensemblové souhry, byli mu zavázáni větší vděčností než dramatičtí básníci domácí, jejichž svéprávnost a nároky podceňoval. Režisérem byl Hilar tělem i duší. V jeho metodě se vystřídal sloh několikerý: zprvu převládal prudký expresionismus, spojený se sklony barokními a s hlučností trhající kulisy; po ozdravení z vážné choroby obrátil se však k tlumenému klidu, uvádějícímu všecky složky v dramatickou harmonii; skončil t. zv. civilností, povolnou k politickým tendencím, ale obviňovanou odpůrci z ústupků vkusu měšťanskému. Avšak i za těchto odklonů od svých začátků zůstával K. H. Hilar sám sebou nejvíce v expresionistickém nási1nictví a v šklebné grotesce. Své zásady 631