(1925), freudovsky prohloubené variaci na Dostojevského ,;Zločin a trest« o vrahu marně se domáhajícím odsouzení. Hra je nasycena temnou důvěrou v lidové kolektivní svědomí jako v -instanci nejbezpečnější. To platí také o Langrově dvoudílné hře Dvaasedmdesátka (1937), v níž k psychologické rekonstrukci zločinu použil stejně duchaplně jako účinně motivu divadla v divadle. Nejlepší své tvúrčí síly pak soustředil v legionářské hře ze Sibiře Jízdní hlídka (1935). Tou si Langer uhájil čestné místo mezi českými poválečnÝmi dramatiky, uzavřev do málomluvné a přitom výrazně plastické tragedie mužného bratrství českých legionářů na Sibiři uprostřed bolševické přesily v několika skladných typech mravní síly, jež rozohnily československé vojáky k činům hrdinství. Vstoupiv do etického okruhu, který mu dlouho zůstal odepřen, a použiv úsporné techniky svých dramatických začátků, vytvořil kolektivistickou a unanimistickou »Jízdní hlídkou« protějšek k individualistickému »Flukovníku Švecovi« Rud. Medka. Mravoličné drama společenské postupovalo cestami, které naznačilo impresionisticky neucelené drama Mahenovo i zborcená groteska expresionistická a kterou nastoupil i Fr. Langer svým nenáročným figurkářstvím a shovívavým optimismem. Kdežto ideové pojetí v dramatě postupně chablo stejně jako básnický vzlet a satira pozbývala účinnosti, vynikali autoři, zpravidla divadelníci z povolání, nad své předchůdce kresbou postava znalostí divadelní techniky. Divadelní zpravodaj »Lidových (i »Svobodných«) novin«, Edmond Konrád (* 1889), autor klíčového románu Mámení po převratu (1935) _ dospěl k prvnímu spíše látkovému než uměleckému vítězství v rodinné tragedii z legií Návrat mládí (1923). Z jeho četných dalších her, dovedně kombinovaných a zpravidla zatížených debatami planě duchaplnickými, jsou pozoruhodnější: tragikomedie současných zmatků manželských Komedie v kostce (1925), dramatická chvalořeč smírčího poslání matčina v rozvrácené rodině !fvočna (1932) a apoteosa techniky ve službě lidskosti Caroděj z Menlo (1934), posvěcená geniu Edisonovu. Konrádův o málo mladší vrstevník Vilém Werner (* 1892), dlouholetý tajemník vinohradského divadla, vstoupil na jeviště jako spisovatel s pronikavou znalostí divadelní techniky, zastíraje pevnou stavbou postav nedostatek hlubší psychologie a živým zájmem o aktuální otázku ideovou skrovnost svých 639