občanských her. Z nich došly nejživějšího úspěchu: manželské drama povolné shovívavosti Právo na hřích (1931), hořká tragikomedie z cirkusového prostředí s problémem vnuceného světectví Komediant Hermelín (1932), sugestivní studie erotického poblouzení stařeckého Medvědí tanec (1934) a jmenovitě zatrt>kle pravdivý dramatický obraz rodinného rozvratu za doby nezaměstnanosti inteligence Lidé na kře (1936). Werner náleží k obratným dramatikům, kteří při skladbě svých kusů nezapomínají nikdy na herecké zpodobitele jejich postav; v tom postoupila ještě dále úspěšná herečka Olga Scheinpflugová (v. n.). Průbojnou vlohu dramatickou o~vědčuje Frank Tetauer (* 1903), vědeckou průpravou anglista. Studium velkého dramatu anglosaského, hl. G. B. Shawa a O'N eilla, z nichž překládal, nezůstalo naň bez požehnaného vlivu, ale i Ibsenovy a Pirandellovy stopy lze najíti v jeho hrách ostře vypozorovaných z plnosti pražského života. Vyrosti naráz v charakterní komedii z prostředí žurnaiistického Veřejný nepřítel (1935), v mužné hře o lékařské cti a svědomí Diagnosa (1936) a v sršivě sarkastické analyse ilusi on ismu Svět, který stvoříš (1937). Nad několik nenáročných veseloher vyniká obraz milostné des iluse stárnoucí herečky Ztracená tvář (1940) a výjevy ze života B. Němcové Zivot není sen (1940). Pokusy o drama historické o Janu z Pomuka Zpovědník (1941) a Zápas draků (1941) ze španělských dějin z konce XVIII. stol. nepostrádají politického jinotaje. Vedle hojných překladů z anglických a amerických dramatiků posloužil Tetauer i teoridramatu knihou essayů Drama i jeho svět (1942). Román a povídka od světové války. Soumrak první světové války přinesl neočekávaný rozvoj české próze výpravné. Pokud se čtenáři vraceli k vypravěčům staršího pokolení, aby z obrazů minulosti čerpali posilu v úzkostech národních, zájem o obsah a tendenci převa-' žoval vlastní pozornost uměleckou. Od 'mnohých útvarů předválečné prózy se odkláněla záliba: dekorativní novoromantika, dekadentní kult minulosti, samoúčelné psychologisování byly odmítnuty již před válkou za ukázněného hnutí novoklasického, které však svým formalismem nedovedlo vyhovovati novému pocitu života, při voděnému otřesy světového svědomí. Nebývalá opravdovost, mužný 640