ného, ano rozkladného sobectví, kam ukazoval již román o žárlivém slepci. Klidné realistické pozorování jest často ozářeno romaneskností a poesií, ale na rozdíl od pokusu předešlé generace, jejž učinila R. Svobodová, podařila se Ivanu Olbrachtovi syntesa s dokonalou přirozeností. Literární osobností méně složitou a značně naivnější jest Marie Majerová (* 1. února 1882 jako Marie Bartošová v úvalech, provdaná nejprve Stivínová, pak Tusarová). Prudká socialistická zápasnice a obratná publicistka, která působila v redakci »Práva lidu« i »Rudého práva«, poznala a prožila velký kus světa, Vídeň, Paříž, sovětskou Rus, Anglii, Ameriku i severní Afriku, kde si všímala především pracujícího lidu v jeho zápasu o chléb a právo; tuto pozornost doplňovalo vždy nadšení pro přírodu a jadrné, lidové češství. Vedle nenáročných sešitků povídek agitačního rázu vykazuje její starší dílo dva romány: naturalisticky pravdivou a neohroženou malbu nejhlubší spodiny pražské Panenství (1907) a kroniku sociálních revolucionářů, sešedších se z celého světa v Paříži, Náměstí republiky (1914). Psychologické její umění roste v povídkách námětů erotických o smyslové žízni, o rozčarování z vášní, ale i o osudovém zklamání srdcí: Plané milování (1911), Dcery země (1918) a Mučenky (1921) ; místy ruší v těchto starších povídkách libovolná dekoračnost a násilná snaha o typisaci tlumí účin jadrné techniky vypravovatelské. Ta vyzrála náhle v románu socialistického převratu v prosinci 1.920, v látce tematicky blízké Olbrachtově »Anně proletářce«, Nejkrásnější svět (1923). Zde dovedla zachytiti společenské rozvrstvení poválečných Čech a nerozlučně spojiti poesii čisté ženské mladosti s optimistickým entusiasmem. Do široka rozběhlá románová sociální utopie Přehrada (1932) pohřešuje epické jistoty a pevné konkret· nosti díla předchozího. Ani civilisační chvála techniky ani idylická krajino~alba nedovedou zakrýti sypkou stavbu epickou, která i vznik vltavské přehrady i růst revolučního hnutí v Praze a v okolí opřádá naivní romaneskností. Hutnou povídko vou ukázkou z kladenských železáren Parta na křižovatce (1933) naznačila M. Majerová, že se obrací její zájem k dělnictvu v práci. Jako kdysi F. V. Jeřábek v dramatě, tak ona v románě Siréna (1935) připojila k sociální tematice pracující třídy problém vynálezce a přes čtyři pokolení rozprostřela osudy typické rodiny dělníků v báních a hutích kladenských. Ač měla spíše na mysli simultánní 643