dvojí nese užitek, předem, aby dosavadní zá.hubná nesvornost vzala za své, aby svorností .spjaty byly navzájem dva nejmocnější stavy; dále, aby z poroby bezbožných kněží, nad niž žádná krušnější, žádná hanebnější býti nemůže, opětně se navrátila vlast, aby svoboda křesťanská byla jí navrácena, aby pravda zazářila, a Kristu aby se slávy dostalo. Kupec: To vše zdá se kloniti se k válce s kněžstvem, kterou kéž urychlí zachovávající mír vůbec; neboť zdá se mi, že nebylo čcst.nější ani nutnější příčiny k válce. Hutten: Pravdu máš. Neboť jestl"'e právem někteří panovníci myslili, že stra~úem před mukami mají odstrašeni býti ti, kteří úřady světské prodávali, co těm bys učinil, kteří již i s duchovními kupčí? Zda plným právem bys jich nezničil a nevyhladil? A jestliže vždy nutno se zdálo na jednokaždé tyranství útočiti, jaký zápal nyní nás hnáti má, když toho druhu jsou tyrani, kteří nejen na naše jmění nevázaně útočí a občanské svobody nás zbavují, ale i samu víru, právo a náboženství zničiti usilují, pravdu potlačují a od sluchu lidského slova boží - oddalují a samého Krista z myslí našich chystají se vytrhnouti, a nespokojují se naše těla týrati, nýbrž proti duším, seč jsou, ukrutně zuří a děsně si počínají! Kupec: Kéž bídně zhynou ti, již jsou původci tak rozmanité zhouby. Ty však neustaň _napomínati a nedopusť, abys penězi a dary