206 KULTURA LÁSKY. erotiku té doby: v milostných, strojeně stilisovaných dopisech, v hovorech na plese, v sentimentální lyrice vrací se motiv proplétající se lilie a růže, znaJ{ův úbělu dívčích lící a jejich ruměnce a spolu i symbolův nevinnosti a lásky; lemují-li kresliři a Jithografové, jichž umění právě tehdy došlo rozkvětu, památní listy a tituly knih věnečky z routy a barvínku, naznačují tak svazek lásky a stálosti; i rovy těch dob, porostlé barvínkem a pomněnkami, připomínají zálibu v symbolice květinové. Za květinovou tou dekorací skrývá se unylá touha a sladký smutek cudné lásky, ne již bezprostřední, radostný požitek a klidné ukojení, jako v době rokokové erotiky: cosi nadsmyslného a nezemského chvěje !le jako měkký opar kolem ní. Když byl v stopách anglických sentimentalikův a elegiků Klopstock přeložil těžiště lásky do zásvětí, když Novalis byl procítil vlastní rozkoš intensivní erotiky teprve nad hrobem milenčiným, zvykla si poesie romantická zobrazovati milostný proces v atmosféře platonské metafysiky a klásti jeho poslední akt daleko za tento svět. Hledisko romantické poesie pti vlastnila si šosácká společnost let třicátých a čtyřicátých. Bylo tak nesnadno představiti si, že by dohrou a naplněním milostných snův a tuch mělo býti všední, praktické manželství, i začali milenci mluviti o ,krajině myšlenek', ,říši ideálů', ,rajských paloucích', ,věncích z květů nehynoucích', zatím co si do nové domácnosti chystali pohodlný nábytek ze světlých látek, posetých kvítky pozemskými. Na české půdě tento spekulativní sklon sentimentální lásky byl ještě zvýšen; milenka, kterou erotický platonism povýšil na bytost nadpřirozenou a nebeskou,