22- ,JÁ JSEM ČECH'. totiž vlastenectví jazykové, jež od doby Jana Nejedlého rozohňovalo obrozený národ, se uplatňuje. Posléze promlouvá básník, jenž své verše adresoval již k myslím, srdcím, obraznosti svých posluchačů., také k slzám shromážděné společnosti; poslední strofa rozmarné deklamovánky obléká se ve fialové roucho pašijní a praví vzrušeně: ,Až ztížen lhi!tou dni! na trapné klesnu lože, v posledním snu svých zemských sni! chci zvolat: Dobrý Bože! Já jdu již, kam mne hlas tvi!j zve; buď velebeno jméno tvé posledním tímto vzdechem: .Já byl - a byl jsem Čechem!.' Tak postavil Rubeš společenskou causerii do služby obvyklého vlastenectví j žertovnou žalobu a obranu nahromadil, aby povznesl představu rodné země; rozmar smísil s hlubokou životní vážností; sloh určený pro příležitostnou deklamaci v přátelské zábavě učinil nositelem davového nadšení; i jest v deklamovánce té nejen celý Rubeš, nýbrž i celé jeho malé okolí. V próse se Rubeš od počátku pokoušel o všecky genry obvyklé v tehdejším českém písemnictví. Rytířská povídka ,M s t i tel' pracovala křiklavými prostředky svého nevkusného druhu; motivy krutého nepřátelství dvou sousedních rodův, únosu z kláštera, podvržení dítěte, utracení nepřítele v hladomorně jsou tu nahromaděny kolem kontrastující dvojice ďábelského mladého muže a andělské panny. Tak~ dvě zpracování lidových pověstí, které Rubeš poznal za dětských let, ,e e r h enic k Ý vaz' a ,P o d hro by', prosycena jsou strašidel-