nitní liberalismus má prozatím ráz bolestně rozcitlivělý. Víra v Mesiáše se mu jeví výrazem touhy po svobodě v lidstvu i v jednotlivci; vánoce opěvuje výmluvným slovem jako svátky rovnosti, lásky, svobody. Ale naráz se opravuje sám: jak jiný, oč krásnější, OČ bohatší jest Štědrý den v rodině chuďasově, než u bohatce, vždyť chudák »koupil dětem svÝm radost za mozol svůj a radost vrací se k němu zvýšena; on prací svou umožnil sobě okamžik volný a ví, že v témž okamžiku volností dýše svět,že se postavil roveň jiným«. Rozteskniv se nad sirotkem, jenž oknem pohlíží na vánoční nadělení šťastných dětí, probouzí Neruda lyrického politika pod čarou a mluví v revolučním roce 1863 o sirých vězních z polského povstání... zde jako na začátku vzrušené stati umlká všecka rozumová a kritická úvaha v citovém rozechvění. Jak jinak postupoval Neruda o dvanáct let později, když roku 1875 v »Národních listech« věnoval Štědrému večeru dva feuilletony! (dnes v XXVIII. sv. Topičova vydání sebraných spisů, str. 380-388, Žertem do pravdy 1.). Ironisoval své čtenáře, ironisoval sebe; obracel na ruby zvykoslovné vzpomínky dětské i snášel rozmarné doklady blaseovanosti dnešní mládeže; jak stará, tak i nová Praha kmitaly se genrovými obrázky mezi vtipným a chvílemi i rozpustilým výkladem. A však uprostřed žertu padnou dvě kárné a hluboce vážné poznámky satirikovy: praktický lidumil horlí proti opožděnému odkládá.ní nutné zimní nadílky až ,na konec prosince; citově taktní přítel chudiny právem zesměšňuje a zamítá - nikoliv po prvé - veřejné podělová.ní, při němž se samolibí dárcové sami stavějí na odiv, ponižujíc.e obdarované okázalostmi i nároky na vděčnost. O podobné praktické pokyny nebyla v Nerodových causeriích nikdy nouze, na pr·. když v jednom ze svých posledních feuilletonů vánočních r. 1887 (dnes v XX. 4 49