sv. Topičova vydání sebraných spisů str. H1-H8, Kronika satirou a vtipem IV.) obracel čtenářskou přízeň k Neureuttrově myšlence České děllské nemocnice, připojil návrh, aby byly pořádány slavnosti vánočního stromku i pro děti v nemocnicich a rovněž pro děti rodičů nemocných neb uvězněný oh. Stejně měl vlídné slůvko povzbuzení a podpory pro vánoční nadílku při školách menš~nových. Zde všude Jan Neruda pomýšlel na soukromou i veřejnou dobročinnost v starHm směru, snaže se ji účelně doplniti a organisovati; náladově citové ovzduší, obestÍrajíci dobu vánoční, samo takřka nedopouštělo, aby feuilletonista snad navrhoval důslednou politiku sociální péče. Ze mu však nebyla nikterak cizí, dokazuje jeho důležitá úvaha z r. 1869, podnícená zřízením obecné kuchyně svépomocným dělnickým sdružením »Oul«, za vedení dra Fr. Chleboráda (dnes v XXVI. sv. Topičova vydání sebraných spisů str. 192- I 95, Studie vážné i humoristické 1.). Črta, neprávem zapomenutá, vznikla v době, kdy Neruda psal své proslulé »P,ražské obrázky«, tvoří ci ozdobu ",Studií krátkýoh a kratších", a málem by se bylo Hčení první pražské obecné kuchyně v staroměstském pivovaru "'u Klouzarů« proměnilo v řadu podobných mžikových fotografií z ruchu, vzbuzeného lidovými obědy v Dlouhé třídě. Ale spisovatel se sám zarazil včas, připomínaje s jemnou ohleduplnostÍ: »Je nám nový ten závod příliš milý, každá novota je ale citelná jako mimosa a nevinně lehké trhnutí perem, určené na pouhou zábavu, mohlo by se brát zrovna za lehkomyslnost.« Neběžít tentokráte Nerudovi o sociální pHrodopis, ale o sociální úvahu; nemínÍt čtenáře baviti genrovými obrázky z pražského života, nýbrž probouzeti jeho svědomí upozorněním na hospodářskosociální síly, určujíci nezdravou tvářnost naší doby. Tam, kde rozhodný český demokrat prohlašuje nespravedlivé rozdělení majetku a 50