i zeyerovskou. Neuvědomovali si však, že nepřekonali vnitřně názor a postup slovesného naturalismu, jenž vychází z fysiologických podmínek osobnosti lidské; tento naturalistický prvek byl u nich namnoze zastírán vášnivým expresionismem soudu, protestu a citové vzpoury proti mravně právnímu řádu společenskému. Sem posléze vústil složitý vývoj Jaroslava Marie (vlast. Jaroslava Mayera, * 1870), když se po dlouhé a nikoliv neúspěšné dráze dramatické trvale obrátil k románu. U něho se za analytickou vášnivostí psychickou tají zvláštní naturalismus barokní, podložený zkušenostmi bezohledného dušezkumce úpadkových duší a často vyjadřovaný patosem expresionistickým. Z jeho rozsáhlých a beztvárných skladeb jedny rozpřádají do široka erotický chorobopis ("Kyvadla věčnosti", 1920 a "Světice, dámy a děvky", 1927), druhé zahrnují v zasvěcené kasuistice nekonečnými obžalobami soudcovský stav ("Panstvo v taláru", 1924, "V áhy a meč", 1928). K expresionismu se Jaroslav Maria hlásí svou exaltací, užívlljící patetických gest a řečnického lyrismu, kdykoliv se jeho muži a ženy, bez rozdílu věku a pohlaví, stavu a poměrů, vyznávají z intimního pohledu do samého tajemství lidských vztahů, předurčených osudem, do záhady nadzemské milosti, očišťující hříšníky a kajícníky, do Absolutna spravedlnosti božské, povznesené nad justici, ale i nade všecko sociální a veřejné zřízení. Tehdy se dává Mariova prósa, zhusta povídavá a přízemní, suše referující a střízlivě popisná, unášeti lyrismem a nabývá strhující výmluvnosti: osvědčuje se pak znovu, že expresionismus jest vlastnč slohem barokním. Jaroslav Maria, stejně jako Karásek před ním a Durych po něm, nepřestává oslavovati hodnoty gotické, ale ve shodě s těmito protizeyerovskými spiritualisty těžce zemitého základu dospěl jenom k baroku duševnímu a uměleckému. Těsně před válkou, za období dynamického vitalismu v lyrice, jali se mladší a nejmladší prosaikové s důrazem odkláněti jak od výpravného impresionismu tak i od dekorační romantiky, ba počali zavrhovati román vůbec jako útvar úpadkový s jeho převahou popisů a dialogů nad dějem, s převahou přímé karakteristiky i dušezpytné analytičnosti nad fabulí, s převahou malířské zdoby nad epickým přednesem. Ozdravění viděli především v starém typu novely, který jim objevili a doporučovali němečtí novoklasicisté s P. Ernstem v čele, v povídce to dějově soustře· děné, výrazově hutné a uvádějící život na podstatné typy; promíjeli této formě, sledované hlavně na vzorech staroitalských, její schematičnost a neohlíželi se vůbec, zda by snad i domácí tradice nemohla v této věci jim prospěti. Snahy ty, teoreticky hájené zvláště Karlem Čapkem, proměňoval v čin nejprve spontánní vypravěč o kvetoucím povrchu rozkošnicky smyslného světa hlavně v minulosti, Fr. Langer, než se trvale obrátil k dramatu; lehké elegance tu v renesančních i moderně velkoměstských povídkách dospěl František Khol (1879-1930). Na rozdíl od let devadesátých, kdy zájem o román úplně zastínil péči o povídku, vyhrnulo se nyní množství drobných kusů mistrovské novelistiky, a byli to literární předáci pokolení předchozího, kdož tu zahajují řadu: Sovův muzikantský příběh z rokoka, "Pankrác Budecius, kantor", Hilbertova soustředěná povídková tragedie bohatství, "Rytíř Kura", Dykův "Krysař", stojí v čele a hlavně teprve po válce následují práce Šrámkovy, Majerové i Durychovy, Karla Čapka, Josefa Kopty, Fr. Kubky a j. Světová válka zatlačila na dlouho zájem o tyto otázky formální. Vnucovala romanopiscům překypující a vzdornou látku, nutíc je, aby se s ní vyrovnali především zásadně, buď s tendencí odmítavou neb oslavnou a to podle toho, zda se nazpět dívali se stanoviska evropského pacifismu a rodící se světové revoluce, či s vlasteneckou pýchou československého vojáka, který pomáhal budovati národní stát. Zde i onde převládá řešení kolektivistické, zájem o obecné typy, sklon k hrubému naturalismu, přeceňování dokumentů všeho druhu. Světové pověsti 191