svého dětství a chlapectví, jako by mínil upozorniti na to, že v tehdejších vznětech a sensacích se skrývá předzvědně klíč jeho veškeré poesie. Skutečně jedno pestré a pružné křídlo jeho lyriky, od "Mostu" a "Pantomimy" (1922 a 1924) po "Menší růžovou zahradu" a "Blížence" (1926 a 1927) těží v osobivém infantilismu a s lidovou primitivností většinou z dětských vzpomínek a venkovských dojmů, ano z uměle udržované iluse stálého chlapectví, která ho naplňuje rozkoší a pomáhá mu romanticky unikati před skutečností, dobou a sebou samým; druhým zdrojem jest mu blaho erotické, hravé, požitkářské, skoro výhradně tělesné a obrazivé, úplně bez citového přízvuku. Ježto všecky náběhy k lyrice proletářské a smyšlení revolučnímu zůstávají u tohoto básníka smyslového a vzpomínkového světa módním sebeklamem, zbývá ještě jeden inspirační pramen, jenž by u lyrika, nepohřešujícího tak zcela přínosu intelektuálního, mohl slouti ideovým. Jest to tucha jednoty, v níž nás z úplného osamocení individuálního uvádí příslušenství k moderní civilisaci, hrůza z času věčně prchajícího a spalujícího životy, děs z nekonečna, navoděný hloubkou a mlčením noci; pak se Nezval stává máchovským elegikem, jeho verš, často trhaný a krátkodechý, se rozkřidluje k lyrické výmluvnosti a Nezval píše velkorysé "Básně noci" (1930) s úchvatnou hymnou civilisace "Edison" v popředí. Ale naprostý nedostatek autokritiky, lhostejnost k tvůrčí kázni, povolné vyhovování všem nápadům a improvisačním potřebám, slovní, metaforická i zvuková hravost znemožňují tomuto formalistovi často bez obsahu a beze smyslu, nejen aby se vyvíjel, nýbrž prostě aby zrál, takže v knihách, jako "Skleněný havelok" (1932), jeví se tak bohaté lyrické nadání přímo v rozvalinách. Půlnočními elegiemi o zmaru a marnosti v prostoru kosmickém ukázal V. Nezval sám, že poetismus se svou asociační metodou obrazovou nemusí zůstati omezen na podivuhodná kouzelnictví rozkoše a snu, životní pěny a uměleckých sensací, erotické hry a půvabné fantasie, nýbrž že jím možno básnicky zvládnouti i opačný svět, bolestný, ba tragický. Mladí lyrikové, kteří ho v tom následují, zvláště František Halas se svým zjitřeným smyslem pro mrazivý škleb nicoty neb Vilém Závada, nyvý patetik rozkladu a smrti, vykupují se z mučivého nihilismu tuchami mystickými, jež nabývají někdy i posvěcení náboženského, tak v básních Jana Zahradníčka. JeJi při tom návrat k morbidní a úpadkové poesii ze začátků Karáskových spíše jen nahodilý, jest poplatnost mladistvému Březinovi z okruhu "Tajemných dálek" úmyslná a uvědomělá, potvrzujíc vnitřní jednotu málem čtyřicetiletého lyrického vývoje v Čechách. Drama nedovedlo ani v době, která vystřídala realistický genre jevištní, zachovati stejný krok s ostatními druhy literárními. Přibylo pro ně v posledních třiceti létech mnoho zevních příznivých podmínek: počet velkých činoherních jevišť se rozmnožil, zvláště o Městské divadlo na Kr. Vinohradech a po převratě o Zemské divadlo v Brně; Národní divadlo pražské za vedení Jaroslava Kvapila a pak K. H. Hilara vypracovalo konečně režii v samostatné umění, školené zprvu v Německu, později v Rusku a postavilo do jejích služeb výtvaruictví; na jeho prknech působily velké osobnosti umělecké, vynikající jednak v plnokrevné realistické lidskosti jednak v povahovotvorné stylisaci; za světové války vzhlížel k Národnímu divadlu národ, jako o dvě generace dříve, s úctou, jež náleží "chrámu znovuzrození"; někteří členové četné a vzdělané družiny kritické, v níž učený, pozorný a neúprosný analytik realistického založení, Jindřich Vodák (* 1867), jest nejspolehlivější, hlásali že českému básnictví nadchází éra dramatická. Nenadešla. Zásluhou Hilberta a později Karla Čapka odstraněna nepřirozená mluva divadelní a nahrazena konversací životnou, příznačnou, působivou; vlivem výborných režisérů a v soutěži s kinem a revuípočali dramatikové mysliti v jednotných scénických obrazech; místo scénované epiky - jež se však naopak vtírala 204