zvrhla v plytkou fraškovitost pražské veselohry společenské; ve variacích slavných látek tradičních z bible, z řecké báje i z vlasteneckých dějin se spokojoval zpravidla pouhými dramatickými kostrami, dialektickými osnovami, povahopisnými náčrty, z nichž se stroze tyčila nikoliv individualistická, nýbrž solipsistická postava nadčlověckého výboje, vyjadřující se aforisticky a zkratkově. Poválečné drama české, namnoze souběžné s poválečným románem, nesplnilo doposud zvláště naléhavého úkolu, aby zpodobilo konflikty svědomí, nerozlučně spojené s národní revolucí doma a s odbojem za hranicemi a s návratem dobrovolců i zajatců do domova a rodiny, válkou proměněné. Pokoušeli se o to vedle Hilberta zvláště Jos. Kopta a Fr. Kubka s tendencí výchovnou a se značným úspěchem zevním Rud. Medek; většinou zůstalo při scénické kronice s cituplnými účiny. Soudem nad válkou, nad revolucí, nad poválečným úpadkem společenské mravnosti i nad civilisací vůbec byly - mimo zcela nezdařené genrové a satirisující hry Šrámkovy - jevištní utopie a revue bratří Čapků, psané v duchu pragmatismu a shovívavé skepse formou dramaticky uvolněnou a s poutavým postavením problémů; otázku sociální vzpoury davové osamostatnili ve svých tragediích F. X. Šalda a Oto Fischer, onen visionářsky na látce zbavené časového určení, tento spíše dialekticky na námětu z dějin římských. Nejvíce divadelní krve a dramatické obratnosti kromě Karla Čapka osvědčil nebezpečný soupeř jeho velkých úspěchů na zahraničních jevištích, František Langer (* 1888). Jeho předválečná dramata, národní legenda mučednická, "Svatý Václav" (1912) a občanská tragedie o moci a kletbě bohatství "Miliony" (1920), se shodují s novoklasickým úsilím skvělého vypravěče ciselovaných novel; jsou to strohé konstrukce, jejichž liniím chybí teplá náplň životní. Po návratu ze Sibiře, odkud si přinesl také řadu hutných povídek vojenských, se zabral naopak do živočišné kypivosti lidového člověčenství pražského města i obvodu na samém rozhraní sentimentality a brutální sensačnosti, jak to milují dramatikové maďarští. Mírně satirická komedie o vzestupu zdravého proletářstva mezi chudokrevné měšťany "Velbloud uchem jehly" (1923), problémová revue "Andělé mezi námi" (1931), řešící otázku euthanasie na pomezí nebes a země, zvláště pak studie viny a trestu s ruskou příchutí a s drobnomalbou předměstské spodiny "Periferie" (1925), náleží k nejhlučnějším úspěchům českého divadla, jež však nejsou zároveň úspěchy dramatického básnictví. Jako u Karla Čapka vznikají tu demokrati sací vkusu za vlivu her detektivních i kinematografických libret vedle tvarů většinou polotvary, kde mírně ironický a obecenstvem ochočený dramatik myslí méně na ztělesnění své obraznosti než na představivost svých diváků. Nejmladší vrstva českých dramatiků, která za vedení obratného jevištního praktika sypkých zásad a působivých formulí, režiséra K. H. Hilara (* 1884) i útočného a pružného divadelního kritika Josefa Kodíčka (* 1892), ještě před válkou odmítla analytické dr;lma dušezpytné, prošla poválečným expresionismem, satirickým poměrem k rozkládajícím se útvarům společenským, ale i utopičností a fantomatikou, již však v zápětí sama ironisovala; často usiluje o krajní soustředění formální, vnáší do her prvky lidové, učí se od poloumělecký ch útvarů jevištních. Mimo oba spřízněné expresionisty, rozvinuvší se na jevišti brněnském, Č. Jeřábka, matného utopika, a Lva Blatného, jadrného v grotesce, upozornili na sebe na pražských jevištích Edmond Konrád (* 1889), neúnavný experimentátor ve všech formách komedie i tragikomedie o morálních poznatcích pražského měšťanstva, a Jan Bartoš (* 1893), který dekorativní novoromantiku svých začátků vyměnil za škleb a brutálnost satirika-nihilisty. Básníků, jaké mají poválečné Čechy v lyricích Horovi a Nezvalovi, v romanopiscích Durychovi a Vančurovi, v povídkářích Karlu Čapkovi a Janu Čepovi, ne 207