bezpečně zpodobovati výsek přírody za výsekem, jak jej malíři podávaly jeho zdravé a zralé smysly; všecko úsilí Slavíčkovo mělo směřovati jen a jen k tomuto dli. Kde Slavíček zůstal věren takovému naturalismu, byl mistrem - dopisy však nám vypravují, že znovu a znovu hnal se po něčem jiném. Chtěl opříti svoje pojetí přírody a lidu jakousi filosofií náboženskou a jakousi dějinnou ideologii, která na rozhraní XIX. a XX. věku stala se u nás běžnou, zvláště vlivem školy Masarykovy. Díval se na »historické« krajiny pod dojmem četby starých letopisů a historických povídkářů a viděl v tomto naivním přeludu zvláště hlubokou mystiku, on pudový positivista a svalnatý člověk zevního světa. Nebyl spokojen, když uzavřel do svých poctivých a jadrných pláten střízlivě zádumčivou krásu českého podhoří, nýbrž nutil se, aby tam vtělil jakýsi bolestný sociální stesk, jejž vnímal ze šťastněji cítěných, než napsaných knih našeho venkovského realisty. Bohudíky, o těchto literárních bludech naturalistického malíře vyprávějí více jeho dopisy než jeho obrazy; v jiném smyslu než Slavíček sám chtěl, vyplnila se na něm slova psaná v létě r. 1906 profesoru Gollovi do Paříže: »Rozum - logika - rozvažování - nic není - leda že vede na scestí. Nikdy se člověk nemá - skoro ani nemůže do ničeho nutit. Bylo by to stejně faleš, jako všechno umělkované a nasugerované bez mocných popudů skutečných.« V korespondenci však znovu a znovu ozývají se motivy, které se příčily vlast· ní umělecké bytosti Slavíčkově: kolikrát zaleskne se v jejich větách lehce zčeřená hladina rybníka u Chelčic, kde Petr Chelčický s Mikulášem Biskupcem řešili spory táborství a bratrství; kolikráte zaříká se Slavíček, že maluje starou Prahu s důkladnou průpravou