Čím to, že se oba tito velcí mužové, náležejici protilehlým táborům názorovým i politickým, ač jejich osobní srdce přetékají hořkostí a smutkem a ač jejich individuální poznání poměrů se kloní spíše k pesimismu, povznášejí k světlém\:;. aktu víry a k statečné akci naděje, jakmile počnou uvažovati o budoucnosti svého národa a své země s národem nerozlučně spiaté? Proč, v úplné shodě s nimi, o stopadesát let později čeští buditelé od Dobrovského přes Jungmanna k Palackému, kteří národní myšlenku sekularisovali a nasytili zdravým dechem lidovosti, i za nejtrpčích chvil osobního pokušení a citové úzkosti se vždy posléze soustředí' k naději a důvěře, že národní celek se svým jazykem a duchem na zděděné půdě po předcích a uchovávaje jejich dědictví se nejen udrží, ale i zvítězí? Tento dramatický konflikt pochybování a pesimismu osobního s důvěryplným optimismem, pokud jde o pospolitý celek, náleží k nejvznešenějším tajemstvím, spojeným s podstatou národa. Není jistě bez paradoxu, ale okřidluje srdce a, co ještě více znamená, také vůli. Jeho částečné pochopení odestřel Bůh těm, které určil, aby byli vůdci i svědomím svého národa, ať cestou do země zaslíbené, ať při povstání z otroctví egyptského, ať v časech hanby a otroctví. Může býti, podle osobního života spor o tom, zda optimismus či pesimismus jest správnější a úspěšnější metodou. Krajní důvěřivost onoho není méně nebezpečná než skličující lhostejnost tohoto, vedoucí na konec k potlačení veškeré vůle a k sebevražednému rozhodnutí neodpírati zlu, jež má v životě převahu. Optimismus, hledající neúnavně nové cesty k vítězství po porážkách, bývá nespravedlivý k pesimistům, kteří stojí v střehu před nástrahami špatnosti lidské. Státník, který nese odpovědnost za celek, ne 12