ceninami starobylých hradů Hukvald, Starého Jičína a Stramberka, znamenají české části soudních okresů novojického a příborského, dnes Německem okupované, přechod od poněmčeného Kravařska k plnokrevně če~kému Valašsku. V některých dědinách a městečkách se tu mluví již lašsky, ale valašské nářeči převládá, kdežto kromě několika přistěhovalců, zvábených výdělkem v továrnách, tu německy nikdo nezná. Obce, o něž pěží, jsou rozloženy od valně po němčeného Nového Jičína na východ i na západ; Stramberk, z nichž nejmalebnější, tvoří na severovýchodě přechod ke Kopřivnici a Příboru, které náleží do soudního okresu příborského. Končinou, kdysi zemědělskou, ale v přítomnosti značně průmyslovou, probíhá několik drobnějších železničních tratí; jenom dráha Kojetín - Těšín, k níž ze zabraných českých obci přiléhají Mořkova Hodslavice, má význam obecnější a prochází územím zcela českým. Otevřeme-li úřední Statistický lexikon obcí v zemi Moravskoslezské z roku 1935 a sledujeme-li v něm místa okresu novojického a příborského, pokud byla postižena záborem »pátého pásma«, , nacházíme mezi nimi tyto osady buď úplně české neb s pranepatrnÝmi německými menšinami (omezujeme se na větší obce, jež mají nad 50obyvatelů, a klademe počet Němců podle sčítání z r. 1930 do závorky: Bernatice nad Odrou 920 (13), Hodslavice 1943 (1), Starý Jičín 652 (7), Libhošť 1725 (7), Mořkov 1884 (11), Rybí 1130 (7), Straník 675 (1), Stramberk 3497 (46), Klokočov 1499 (63), Kopřivnice 3968 (622), Příbor 4562 (212) a Zástřice 1928 (1). K tomu přistupují ještě v soudním okrese klimkovském (polit. okres Bílovec) Klimkovice 2612 (209). Až na Kopřivnici, kde továrna na automobily shromažďuje vedle převahy českého obyvatelstva asi jednu šestinu 63