šenou náboženskostí válečnou. Ostrou analysou, jež připomíná nejlepší stránky stěžejních článkťI »Moderní člověk a náboženství«, přesně liší zevní církevnictvi i mystickou náladu od skutečného náboženského života, ale naprosto pohřešuje zvednutí mravní úrovně, bez níž není pravé náboženskosti; vidí obecnou krisi, aniž ví o určitém léku, mimo jakési uvědomělé odhodlání reformní (»potřebujeme klidné, upřímné analyse a kritiky naší kultury a všech jejích prvkťI a musíme se odhodlat ke koncentrické nápravě ve všech oborech myšlení«, str. 433). Druhá kapitola čte se v'poslední knize, kde se črtá celS- program pro naši republiku; tuto jde o politiku náboženskou, formulovanou tak, aby plně vyhovovala potřebám demokracie. Kritickou část tohoto výkladu, který zavrhuje zásady theokratické a transcendentní základy náboženství stejně jako princip zjevení a kněžství, známe již; zbývá se ohlédnouti po kladném obsahu racionalistického a laického náboženství Masarykova. Při veškerých zálibách v protestantství hlavně kalvínském nehlásá Masaryk jeho nauky. Spokojuje se prostě s humanitou, založenou na základech etických, jež »se nedají žádným rozumem, žádnou skepsí vyvrátit« (str. 552) s Krístovým přikázáním lásky k bližnímu, s lai· ckou mravností, která mění starou dobročinnost v sociální zákonodárství. Nedovedu pochopiti, kterak právě T. G. Masa-