tak úplně do barevného a proudíclho světa jevů, že nemá smyslu pro oblast nadpřirozenou a pro sensace umělé j s hrůzou a úžasem uvědomuje si chvílemi, že se smrtí brutální a nesmyslnou náhle končí svět jevů, a pak vše v tomto robustním milenci života Se bouří a vzpírá j bolest velblouda umírajícího na poušti únavou a žízní, děs z pískové bouře, strach z jedovatého uštknuti hadího, konečně divoké pohnuti z návštěvy blázince v Tunisu isou z nejsilnějšich emoci cestovní kroniky africM, jakési to první pohledy do strašné tváře Me dusiny , s niž se měl Maupassant setkati v b1fzkosti ještě ukrutnější. Mezi knihou" V žáru slunečním" ,která je zredigována podle určité cestovní soustavy, a svazkem "Na potulkách", kde jsou volně seřazeny záznamy a dojmy z různých cest na pobřeží i ve vnitrozemí, leží několik let i jsou to nejen roky pilné práce a vítězných úspěchů, ale i doby letních pobytů v Normandii; spiat s rodnou zemí, oddán honbě, okouzlen plavbou na vodách, našel Maupassant pravou životníformu pro svůj pokojný a smyslový hedonismus otužilého venkovanaa positivistického pozemšfana. Kniha "Na potulkách fl originál "La vie errante" počiná se právě tam, kde se léta klidné eurytmie končí a kde démon nepokoje zatne básníkovi do šíje dravý svůj spár: když se Maupassantovi zhnusila Paříž, a když ho nedovedl upokojiti rodný normandský venkov, zatoužil po jihu, po březích Mediterraneje, po HaliL Ale ani tam nenalezl dosti ticha, dosti samoty, dosti oddechu od lidí a od civilisace, i vyplul na yachtě "Bel Ami" na moře, aby občas jako veslař na malém člunu dobyl si osamocení naprostého ... a íeho samomluvy, jeho samotrýzně, jeho sebeobžaloby tvoří obsah poslední Maupassantovy cestopisné knihy "Na vodách". Jest tento krutý a zoufalý svazek opravdu ještě knihou cestopisnou? Popisuje skutečně vodní dráhy mezi Cannami a Antibami, plavby podél Riviery, zkušenosti yachty výletní? Či spíše ukazuje nám rozrušeného a chimérou šílenství stíhaného básníka "Horly" a povídky "Qui sait" na plavbě po černých vodách Podsvětí 1 Před čím prchal a co hledal Maupassant na samotářských svých zájezdech středomořských? Prudká láska k barbarskému člověčenství rozprostírajícimu všecku snědou a pudovou nádheru v žlutém písku rozžhaveném africkým sluncem, s níž setkáváme se v první Maupassantově cesto 140