synové Iid~ť1 pti hodokvase Olympanů? A přece ti povtm, že uctfvd.m v Goethovi vtce člověka než Olympana. Po· ~illidstvf až k samé božskosti, rozdmýchav silným decnem plamen promethejský, a čtu-li v jeho básnlch, často mně pfipadajl slova Plsma: .Málo menšfm andělů člověka jsi učinil.e Právě že jeho lidé jsou menši andělů, dělá mně je drahými: let myšlenky a touhy neunese jich do oblak, protože majl smyslovou jestotu, a citové teplo jich ochránf, aby neztuhli v ozáblivé vznešenosti metafysiky. Po Herderovi, avšak éistě po básniřsku. dal nám nejvyšši před. obrazenI lidskosti a za to mu budiž věčná sláVa le .Dobře dl~, předrahý Krasoslave, že po básnffsku. Jál minim, že ani přlrodozkumec ani filosof ani státovědec se v něm básnlfi rovnati nemohou, a ponecháme.li panu Purkyňovi Goetha s jeho naukou o barvách i panu hraběti z Hvězdy Goetha s jeho kůroznalsMm. dosti nám zůstane I Plakati s Werthrem. bouřiti s Goetzem, létati s Faustem prostorami všehomlra, nenl maliékosti, a my oba toho od jinošsM požili s dostatek. Já však vnadnou pohodu Heřmana a Do· roty, poklidnou a jasnou moudrost balad, vyprošlujfci se z temnot zevnitřnich, bohorovnou a čistou velebu lfigenie výše kladu a v ni nejen pokoj, nýbrž i zmilostněni ducha nacházim, Tul jsem se k vyššimu člověéensM. tul k pravé· mu básnifstvl vychoval, a proto diky mé nemohou ustati. NesoudIm jinak. než že tato rozvážnost se zrodila ze zásnub ducha vpravdě antického s vděkem básnicM národ· nlho. a proto bych Goetha i nad Reky. o Rimanech ani nemluvIc. položiI.e .Tak, Ladislave, též já éinfm. Ani Homér ani Platon ne· dovedou mně pověděti o přírodě tolik, jako zbožštělý Vinařan. Oni jenom dpek odhrnuli z jejího neobsáhlého šatu, pfed ohnivými zraky tohoto všecka roucha padajf, až příroda jakoby nahá žena s veškerými kvetoudmi vnadami před námi ňadra i lůno odhaluje-e .Fave lingua. pěvče panenský,. pravf František Ladislav Krasoslavu s šibalským úsměvem a prstem hroze. .Přfliš 21