r. 1886 znala jenom lázně Hory u České Třebové, památné pobytem Bož. Němcové a později skonem litomyšlského rodáka H. G. Schauera, kde s churavým svým otcem, trávívala p,rázdniny, a zběžně několik okolních měst; ale tyto dojmy výletové neměly valného vlivu na její tvoření. Asi od roku 1885 účastnila se má matka činně, ano, obětavě ruchu spolkového, a desetileté vůdčí její postavení v Spolku paní a dívek bylo výmluvným důkazem, že pohrdlivou a vzdornou isolaci zaměnila za činorodou práci výchovnou i buditelskou; Litomyšl nyní nebyla pouze domovem 'rodiny, ale také domovem snah - vliv zásad K. Světlé nebyl tu beze vlivu. Z prvních veřejných podniků Spolku paní a dívek byla výstava ručních prací, jež mimoděk uvedla Terézu Novákovou k studiu národopisnému. Zajímalať se již dříve o etnografický ruch na Moravě, vedený 19n. Wurmem, rodinou Wanklovou a M. Procházkovou, a zvláště tato paní, do jejíchž časopisů má matka pilně přispívala, obracela pilně její zřetel k národnímu kroji a k lidovému vyšívání. Mezi přípravami k oné výstavce se poznalo, že se na Litomyšlsku dlouho zachoval lidový kroj, jehož památky v netušeném bohatství byly i v městě i ve vsích roztroušeny, a má matka umínila si kroj ten i vyšívání poznati, popsati a pokud možno sebrati. Tak vznikla první česká monografie tohoto druhu, Kroj lidový a národní vyšívání na Litomyšlsku, napsaná roku ] 887 a knižně vydaná roku 1891; tak vzala původ velmi rozsáhlá činost sběratelská zprvu 27