a germánského protestantismu, ale i od ideové oblasti slovanské, kdežto dnes Miloš Marten káže rozhodnouti se služebně a závisle pro ten či onen duchovní svět, neuznávaje, že možno, že nutno vybudovati si svou říši hodnot, býti spasenu po svém způsobě. Mrazí a děsí tato nestatečná perspektiva, hájená důrazně básníkem i myslitelem, jenž důsledně v oblasti ideové a mravní, hlásal vždycky chrabrost a rytířství. Zdaž nepocítil, že v jeho slovech syčí a plazí se studený a zbabělý ďábel otroctví, jehož tolik nenáviděl právě jeho miláček a učitel Julius Zeyer? Naše národní otázka nemůže zníti: chcete zůstati podruhy a paroby Severu či jste ochotni skloniti šiji pod měkčí jho Západu? Jsme syti odvěké samovolné závislosti, která podvazovala náš vývoj a toužíme i v oblasti myšlenky státi na svém, třeba malém, ale samostatném láně. Uvědomíme-li si to až do důsledků, sotva upadneme v martenovské pokušení, abychom tragiku svých dějin vykládali tím, že jsme zradili Západ, oddavše se Severu. Naše vina byla hlubší: zradili jsme sebe samy, odcizili jsme se domácí reformaci, Husovi, Chelčickému, Komenskému ° a proto jsme padli. Dám-Ii se proniknouti myšlenkou, že naším odvěkým losem bylo a zůstane závislost na kultuře cizí, nezbude mně než postaviti proti příboji protestantského germánství buď myšlenkově doposud matný panslavismus nebo skvělou koncepci latinské kázně, autority, zákona. Miloš Marten rozhodl se pro tuto, ale nadal ji týmiž atributy legitimismu a katolictví, jakými ji šperkovali, byť s menší gracií myšlenky a slovy daleko méně zdobnými - naši protireformační myslitelé a dějepisci od Viléma Slavaty a Jiřího Plachého až po Václava Vladivoje Tomka i duchové služební velebili jejich ústy vznešenost a krásu autoritativní. Snad takto v koncepci alegorické pojal boj archanljěla Michala barokní mistr, jehož hradčanskému výtvoru se Martenův cizinec Allan v závěru dialogu podivuje takovým právem i archandělův pružný meč míří na protestantské 27