pátrajíc po pravých božstvech fanaticky boří modly staré, nechtělo a nedovedlo se spokojiti se Smetanou, jehož samozřejmost uctívaly veřejný soud a obecná láska. Jako si nalezlo svého Alše, svého Máchu, svého Nerudu, tak táže se, zda pod jasným a klidným geniem, v němž se zalibilo generaci předchozí, není snad skryt Smetana jiný, umělec bolestné vášnivosti a krvavého zápasu životního, jakýsi bliženec těch, kdož jsou odhodláni teprve z nejkrutějších disonancí duševních a společenských vybaviti možnost nového souzvuku. Antonínu Sovovi, který mezi básníky ze soumraku století měl nejživější vztah k hudbě, připadl úkol, načrtnouti veršem, zneklidněným až k nervose a přissávajícím se k představám rty horečně žíznivými, zcela novou podobiznu Smetanovu. Téhož roku, kdy nejvlivnější myslitel mladšího pokolení zdůrazňoval přítomnost reformačního povědomí v Mé vlasti a volal po filosofii Smetanových tónů, vložil A. Sova do své zvichřené zpovědi Zlomená duše mezihru, nadepsanou Smetanovo kvarteto Z mého života. Rozvrácený a úpadkový hrdina Sovův nejde zapomenout svých hořkých trýzní do kvetoucího a plesajícího světa komických oper Smetanových, ani neléčí své generační choroby v nadosobním a rodovém hrdinství Libuše neb básní symfonických, nýbrž usedá v koncertním sále, kde dumají, teskní a kvíli čtyři smyčce Smetanova díla nejdůvěrnějšího a - nejbolestnějšího. Chvatně a jako by nedočkavě proběhne třemi větami kvarteta, aby v náhlém uvědomění překvapující spřízněnosti vpil se v poslední větě "do hrůzou končícího se tónu, jenž jak ve výšce by zůstal viseti." Se sebemučivou rozkoší pOŽÍvače jedu, pomalu pů~obícího, vychutnává analytik všecku trýznivou bolest, zakletou do tohoto finale, ale nemůže se jí nasytiti j přál by si dávky ještě ostřejší, tragiky ještě drtivější, nic nedbaje, že se prudce vzdaluje od lidského hrdinství Smetanova, které překonávalo utrpení statečností j Herakles nemá býti bohem, nýbrž přelidským nositelem palčivého šatu Nessova: 43