z Mladého Německa, od něhož se i se svými vrstevníky tolik učil literárně, ale při tom stále zdůrazňuje spíše vlastenecké než svobodomyslné tendence jejich buditelského úsili. Přihlašuje se však zároveň v tradicionalismu zcela uvědomělém k postupu české vlastenecké romantiky probuzenské, kterou vykládá z velké části jako dilo studentských nadšenců vedených profesorstvem j rozdílu mezi obdobím předbřeznovým a poměry vrstevnickými nevšímá si při tom valně. Uvádí sice, že se vůdčí ideály gen~rací časem přežívají, aby podle zákona všeho ústrojného života ustoupily ideálům novým, ale příklady, jež tu zaznamenává, jsou voleny tak, že z nich vysvítá pouze zestarávání a odumírání zevních projevů, nikoliv sama obsahu myšlenkového j tak připoušti Hálek zastaralost hlučného vlastenčení nebo příležitost pouličních demonstrací politických. A zde tkví hlavní nedostatek Hálkových Epištol k našemu studentstvu, který jest sotva vyvážen básnickou živosti a lidsky srdečným tónem jejich podáni. Zřejmě a vědomě byly vyvolány obratem, ba krisí v českém studentstvu, jemuž již nedostačovalo romantické vlastenectví a svobodomyslnost osmačtyřicátnická, a mínily právě v této kritické chvili promluviti slovo rozhodující, ale nezamyslily se ani dost hluboce nad tim, čeho si nové studentstvo žádá, kam mladá generace na rozdíl od svých otců tihne, nýbrž ve směsi obrozenského tradicionalismu a liberálního mladočešství spokojily se hesly příliš všeobecnými, programem příliš povšechným, ušlechtilou tendencí bez obsahu dostatečně hutného. Nedostatek positivního programu přiznával Hálek svým vývodům sám a dobře cítil, že studentstvo na stálou jeho výzvu, aby zachovalo si duševní mladost, snadno může odpověděti dychtivou otázkou: kterak býti mladými? A tu Hálek skutečně neuměl vyhověti, a znovu závazek určitého vyjádření zastřel básnickými obrazy o jaru, květech, o ptácích neb nadšeným horováním o hrdinství, bojovnosti, sebevědomí atd. Ukázaly se tu opět skutečné meze jeho nadání. Ve výchovné promluvě stejně jako v bás 51