ryk, někdejší kovářský pomocník z Čejče, neiednou kladivem, až létaly jiskry na všecky strany. Pokládám za hrubý omyl, velebí-li se Masaryk občas za to, že národ vychovával ke střízlivosti. Dost možno, že se mu budoucí pokolení budou v neposlední řadě naopak podivovati, že nadal své žáky, své stoupence, svůj národ nebývalou schopností oddávati se nejvyššímu opojení, jež poskytuje život: opojení dobrem, humanitou, Bohem, pracovní energií, obětavou láskou k mravním hodnotám, sebezapíravým hrdinstvím. Jaký div, že zavrhoval - a to s nejplllmennější rozhodností, jaké byl jeho domněle střízlivý duch schopen - nižší a nejnižší formy opojení smyslového a rozkošnického, jen aby zachránil bytost jednotlivcovu i národní pro opojení nejvyšší, které na rozdíl onoho jest tvořivé, kladné, vzestupné. Světlo a plamen zářily a šlehaly v Masarykově osobnosti nejmocněji v posledním čtyřletí: jejich záře osvětlovala cestu netoliko nám vděčným poiOrovatelům nepřítomného vůdce, abychom neupadli v propast beznaděje, ale i celému národu československému na strmou dráhu státní samostatnosti í mnozí pochopili teprve nyní, jaký světelný zdroj jest ukryt v Masarykově hrudi a jaký oheň dán byl Bohem za zbraň tomuto Michalu archandělu. Dík za to, tisícerý dík, Otče vlasti! A jsme-li dnes, hlavní zásluhou Tvou, svobodni, chceme toho především užíti k tomu, abychom se vykoupali v stříbrném proudu Tvého světla a abychom rozplamenili svá srdce ve Tvém ohni. Ten plaň, sviť a tryskej do výše po mnohá léta v svobodné republice československé! l26