v "Babičce" neb "Pohorské vesnici" naznačuje se i tuto, pokud možno ze zlomku souditi, že poslední rozřešení dobrého osudu lidového leží vlastně v ruce panstva, jak zněla důvěra období patrimoniálního, jehož básnickou kronikářkou a tlumočnicí se Božena Němcová namnoze jeví. Ale právě proto že povídka nevyspěla nad fázi improvisované reprodukce, nezvládla jí básnířka onou logikou srdce, kterouž v mistrovských dílech svých z pravidla nahrazovala realistickou zákonnost života, odvozenou nepředpojatým a netendenčním pozorováním ze skutečnosti. Zato "Cesta s pouti", rozsahem značně větší, ale zachovaná vzhledem k celku ve zlomku vlastně skrovnějsím, náleží celým rázem k těmto dílům opačné kategorie, v nichž tvi'trčí obraznost dočista zvítězila nad námětem, umělecká rozvaha nad volnou improvisací, dějový rytmus nad dokumentárními jednotlivostmi látky - světlý genius epiky tak bezprostřední, jako jest příběh ročních počasů v přírodě, usmívá se nad touto báchorkou skutečnosti, kterou poetka dozajista dlouho prožívala vnitřně, než ji svěřila papíru. Tento ráz "Cesty s pouti" jest tím hodnější podivu, ježto z podání Žofie 'Podlipské v jejím lyrickém životopise Boženy Němcové známe. jak při zápisu povídky vypovídaly již úplně spisovatelce službu její síly tělesné. "Drahocenný ten rukopis", poznamenává Žofie Podlipská sugestivně, "svědčí o nadlidském přemáhání se ku práci. Písmo jest stále pěkné a čitelné, ale věta za větou přetrhovaná, nahrazovaná čtením stejně dobrým, svědčí o vnitřních bojích a nepokojné váhavosti ducha, ve které člověk trpící již ani rozeznati sobě netroufá, co je dobré a správné. Kdo viděl kdy vítěznou jistotu písma jak slohu Němcové v rukopise, dokud byla zdráva, zapláče nad tímto pohledem. Zvláště poslední stránka tohoto rukopisu tak milého, podává oku pozorovatelovu pohled přímo na smrtelný zápas té bytosti tak ušlechtilé." Avšak ani v osnově, ani ve slohovém podání povídky není vůbec stop po nějakém úpadku tvořivých sil, jak ostatně vypozoroval již zasvěcený psychologický pohled Žofie Podlipské. Jest naráz patrno, co pro svou poslední novelistickou práci Božena Němcová vyvážila z vlastních zkušeností zevních i vnitřních. Cesta z Prahy do západních Čech, kterou po svatojanské pouti koná Verunka Blaženovic do Obic u Klatov, byla jí samé dobře známá z dostavníkového spojení mezi Prahou a Domažlicemi a také bludnou oklikou přes 30