dšenec pro národopis, horlivě překládal a komplikačně tlumočil z rus· kých spisovatelů to, co by českému čtenáři odmykalo přístup k barvitému světu východnímu. Antar z pověsti Senkowského nemá mnoho společných rysů. ani s historickým básníkem Muallagaty ani s hrdinou pozdějšího románu arabského. Děj z arabského Hedžasu přeložen jest k Eufratu do starodávného Tadmoru syrského; syrské prvky tradiční i náboženské s bájeslovnými a pohádkovými živly perskými zastírají původní staroarabský ráz, takže. zvláště pře di siamský duch beduinský z příběqu nadobro vyprchal; celek přesunut do vladaření kalifa Omara a vypraven příměsky mohamedánskými. Velice mocně vystupuje v kompilačním podání Senkowského duchová oblast nad smyslová, takže tvrdá skutečnost střídá se stále se vzdušným přeludem jakoby fatamorganického původu; kdežto však autenticky arabští zloduchové džinové vystupují episodicky, jest hlavní ženská postava, krásná a moudrá Gjul-nazar z rodu peri, dobrých to vil, které vlastně pocházejí z kruhu Avesty, a jež Mooreova básnická povídka učinila v Evropě populárními. Ale nejpodstatněji obměněna ústřední postava Antarova, byvši takřka nadobro zbavena tradičních svých znaků. Antar Senkow· ského jest hrdina, nikoliv však zároveň básník; zcela nemístně a zby. tečně zapleten jest do příběhu episodickým způsobem arabský básník Lebld, Antarův současník a jeden ze sedmi pěvců Muallagaty, kdežto Antar předvádí se jako neučený muž činu a bohatýrství. Neprovází ho jeho slavná klisna Algabra, nýbrž kobyla Balka, velikou láskou jeho celého života není Abla, nýbrž peri Gjul-nazar, která se mu zjevuje v podobách nejrůznějších; k čtenáři nedoléhá nic z jeho zápasů o čest a svobodu rodného kmene, ani z jeho úsilí o rodovou legitimaci, ani z jeho bojů o odpíranou ruku Ablinu; Antarova smrt se vypráví úplně odchylně jak od tradice historické tak od starodávného podání romá..; nového. V šamské pustině nad zříceninami starobylého Tadmoru přemýšlí opřen o zkrvavené kopí a pohlížeje do černých očí věrné své klisny Balky, proslulý hrdina Antar, zžírán hladem a odporem k lidské společnosti, od níž sklidil za všecky oběti lásky a přátelství pouze nevděk a zradu. Pozornost hladového bohatýra upoutá krásná sajka, za níž se Antar na Balce cvalem pustí. Již již by ji bylo stihlo kopí rekovo, když tu jal se pronásledovati lehkonohou gazelu obrovský černý pták. An· 45