V1TIZNÁ SMRT, KTERÁ V POSLEDNIM DVOULEti imperativními zásahy nadobro promenila podobu České literatury, zasáhla naši duchovní kulturu zpBsobem nejkrutějším. V~era neo~ekóvaně po krlÍtké nemoci, nedlouho po svých narozeninách šedesátých opustil nás náš nejv~tší básník a myslitel, Otokar Bfezina. Ffi skonu nejednoho z našich drahých spisovateltl a poetu, ktetí odešli poslední dobou, podtili jsme, kterak v nich bilo samo srdce DllŠí rasy; tentokráte však, kdyz se z našeho pozemského obzoru ztrácí znalec tajemného hlasu našeho plemene a zárovei'Í filosof a umělec světového formátu, jsme si jisti, ze zastavilo se navždy velké a silné srdce, které nás všechny své dlužníky a žáky, vyznava~e a ná· sledovníky spojovalo se srdcem sveta. V ~eském básnictví posledního Čtvrtstoletf, kdy vlastně Otokar Březina počal teprve vykonávati duchovní vliv svým dílem,dokon~eným v desíti/eti předchozím, byl to on a jediné on, kdo představoval kosmickou funkci a evropské svědomí v naší tvorbě lyrické. Nebylo to pouze proto, ze jeho hlas byl slyšán daleko za hranicemi domova, a ze výrazové prostředky tohoto velkého kouzelníka obrazu a metafor, melodii B rytmu snášely už od poČátku nejvyšší měřítko světové, nýbrž bylo to především proto, Že skrze jeho myšlenku a skrze jeho dHo ú~astnfl se také český Člověk velikého zápasu, pravého uměleckého a ideového ag6nu soudobé kultury a ze do ní vnlÍŠel svuj t6n, svuj zvláštní národní ráz. Ti, kdož Otokara Březinu aspoi'í ponekud chápali, věděli také, ze skrze něho nemluví pouze ~eský duch sou~asný, nýbrž zárovei'Í veliký odkaz naší minulosti, a nebylo potfeba ani hlasB vnímavých cizincu, aby nám řekli, že se tu zárovei'Í hlásí o právo na zivot a o svobodu projevu duch slovanský, který nepohrdá vybranými prostředky umění západního, aby vyjádřil tajemství vý·