chodu. Takto v Otokaru Bfezlnovi Jako v ka~dém genlovf umelec· kém anebo filosofickém se pojily dva mohutné živly. živel světový a prvek národne-Individuálni. Jak jsme zchudli, jak jsme na celém svém významu ztratili, Že nositel tohoto poslání byl nám navidy osobně vzat, a Že není nám ani pláno síliti se lidskou jeho přítom. nosti, ani choditi do osamělé Thebaidy ducha pro útěchu a pro po. vzbuzení! Když před dvanácti lety zemřel Jaroslav Vrchlický, zmocnil se nás podobný stesk, jako při v~erejŠím skonu Otokara Březiny. NaŠe bolest byla sice tehdý zmenŠována tím, Že smrt Vrchlického byla bás. ík ' oJ b ' oJ. h oJ. , d'l b I oJ d' n u samemu uz vysvo ozemm, a ze Je o Zlvotm I o y o uz avno definitivně uzavřeno, kdeŽto v případě Březinově se nezmenší tíha ztráty okolností, Že samotář jaroměřický od dvacíti lety nepublikoval nic nového ani verŠem ani pr6sou a Že celé Jeho odml~eni bylo zasvěceno příprave k myslitelským dflfim, o nichž nevíme, zda skuteČně jsou napsána a zda kdy se dostanou do rukou veřejnosti. Jako Otokar Březina byl také Jaroslav Vrchlický básníkem světové pověsti a světového rozsahu, a ani tomuto, ani onomu nechybělo obdivovatela a uČedníku, kteří se jen pro ně zabrali do nepřístupných záhad naŠí mateřštiny. Oba básnici, skvělý řečník a nádherný myslitel, dotýkali se otázek světového dosahu a nesli ve své hrudi kus evropského svědomí kulturního. Každý ovšem jiným zpfisobem. Jaroslav Vrchlický, duch neklidný, těkavý a rozsáhlý, spěchal od problému k problému a s geniální skoro nervosou proměňoval je v terna ta, básnického ře~. nictví, v úchvatné antitese slovního umění, v strhující pathos slova zároveň barvitého a skulpturálního. Otokar Březina, duch soustředě. ný, kladný a soustavný, těŽce fil tragicky své problémy proiíval, aŽ se proměnily v sou~ástku jeho slOŽitého Já, planuly tam podvědomým