se cesty našich mladších básníktl v posledním desítileti od Březiny odvrátily. Po této stránce jest Otokar Březina pro budoucnost, která ho musí teprve dortlsti, velikým problémem a nesnadným úkolem. Avšak dojmem daleko vetší novoty a cizosti než Březina - básník ptlsobil od počátku Březina-myslitel, od poety neoddělitelný, který, Svítáním na západě počínajíc nastupuje odhodlaným krokem, s očima upřenýma k nebi, s nárucím objímajícím svetY' svou vzneŠenou pout za Absolutnem. I oba velicí náboženští lyrikové generace lumírovské, Julius Zeyer a Josef Václav S!2dek zdají se ve své teskné touze po Bohu Cl po smrti, obsahující slib věčného života, nepatrnými proti paroxystické inspiraci tohoto nenasytného pijáka vína silných, které štípily smutek a samota; teprve jím té~ v oboru poesie nabyl mlš ná· rod práva osobovati si název národa náb02enského. Bylo to v době positivistické vedy a materialistického názoru, v době náboženství hmoty a přírody, jemuz sloužil Jaroslav Vrchlický v době odevzdaného agnosticismu, kdy Otokar Březina volal na hranici svých dní velkým hlasem, Rozšiřte Boha! Byli on naším prvním básníkem mystickým, a to v jiném smyslu slova, nez Julius Zeyer, který tajemství hledá a před ním ve zmatené pokoře klesá; zde přihlašoval se duch smělý, nadaný visionářstvím, intuicí Q spolu silnou vtlH, který tajemství rozumí, který je organisuje Q který je úplně staví do služeb Života. Březinova mystika pila z mnohých zdrojtl, od indické metafysiky az po schopenhauerovskou filosofii, od antické gnose az po entusiasmus katolických mysliteltl, ale také od biologického evolucionismu až po odvážné hypotésy moder. ní fysiky; nedá se prostě vměstnati do jediného systému mystického. Jest Otokar Březina myslitelem křesťanským? Víra v tajemnou vinu, v prokletí tvorstva lil v potřebu spasení zdají se pro to ~luviti, a také