hluboce významné spojeni lásky k Bohu se sluibou k bhinímu i nauka o bratrství všech přibliŽují jej křesťanství a to jistě spíše katolickému, ne2 protestanskému. Tyto ~ivly etickosociálni, jimi~ Otokar Březina tak těsně souvisí s kulturou své doby a tak přesvědČivě se zapiná do posledních údobí veřejného vývoje svého národa, bývaji nejsilněji zdGrazfíovány a přispěly k jakési popularitě jména Březinova také u těch, kdož jeho světa v celku nechápají. Avšak pro něj Q pro vývojový optimismus v záveru Březinova díla nesmí býti zapomínáno ani na těžký pesimismus, který se ozývá netohko ve vstupních Tajemných dúlkách, ale i ve vrcholných Stavitelích chrámu, ani na celkové tragické pojetí života a kosmu, který dodává celému Březinovu dílu rázu drl1matického. Snad i těmito znaky se přihlašuje Otokar Březina jako věrný syn ke své době, která byla naplněna křeČmi, agoniemi věku přechodného, svijejícího se v porodních bolestech nových hodnot. Tolik v zájmu myšlenkové pravdivosti, jíž Březina sloužil slovem i činem. Ovšem v závěru jeho díla a jmenovitě v knize vážné a sladké moudrosti, jakou jest komentář jeho básní Hudba pramentl, skládající se z cy kltl essaytl, vidí me už ducha usmířeného, harmonického, s úsmě· vem na uzamykajících se rtech a s blaženým tancem vesměrných hvězd nad pokornou hlavou. Takto zvykli jsme sl nacházetí Otokara Březinu také v jeho soukromí, když zmlkl jako básník: pro každého měl útěchu, na každou otázku měl odpověď, pro každou nejistotu měl posil u a tak v tiché jizbě jaroměřické usedával, mluvě jako největší učitel svého národa, ne nepodoben vykládajíclmu Tomáši ze Štítného a v biblických větách kážícímu Janu Amosu Komenskému. Je těžko pochopiti, že se tato zpěvná a výmluvná ústa zavřela navždy, a ze nikdy už nebudeme smeti putovati: do západomoravského mes-