třídy proletářské, udílí svým budoastickým čtenářům ve feuilletonech lekce způsobem spíše laskavým než přísným, užívaje žertu a ironie, aby zakryl své bolestné zaujetí; ale, i pak - v duchu tehdejšího liberalismu Ř požaduje na zámožné třídě středostavovské spíše lidumilnou dobročinnost než spravedlnost sociální. Mnohem skromnější měrou než selský zemědělec a měšťanský živnostník, podnikatel, obchodník, jest v letech sedmdesátých a až do sklonku desetiletí následujícího do pojmu českého lidu zahrnován tovární dělník. Ů dělnickém zástupu, který se často ztotožňuje s chudinou, žijící z almužny, mluvívá se někdy ještě jako o "luze" neb "chátře", což s ušlechtilou rozhodností pokáral J. V. Sládek slovy: "nemluvte o luze a luzy právech; ten název bídáků, když slyší chudé srdce poctivé, se zachvěje. Těm psancům přejte soucit, píseň, činy, však luza v chatách zhyň i v paláci!" Teprve později, vlivem denního tisku, zobecní jistě působením socialistického hnutí dělnického, marxistický výraz "proletáři", které se r. 1894 Sv. Čechovi již dobře vejde do rýmu v krumplovaných verších jeho starosvětské vánoční idyly. Zásluha, že továrního dělníka i jeho zápas o práci a chléb s kapitálem objevilo české poesii - po statečném náběhu Tylově - náleží pokolení Nerudovu a Pťlegrovu; přímí jejich následovníci, kteří vývojově značí přechod k pravým Ruchovcům, dovršují dílo průkopníků, a to nejen látkově a myšlenkově, ale zároveň také umělecky. Nerudovu sociální baladistiku vyvrcholuje Rudolf Mayer mohutnou skladbou "V poledne", kde se v úchvatný celek, úplně prosycený sociální zkušeností, pojí individuální a přece typický osud jednotlivcův s hromadným konfliktem společenské třídy: tovární topič, zhroucený neštěstím soukromým i rodinným a degradovaný z dělníka na pouhého nádeníka, pronáší u Mayera první velkou socialistickou tirádu uvědomě 22