Čechovi a EI. Krásnohorské, jsou důkazem, že v oblasti sociálních a politických ideí protilumírovská škola ne' znamenala pokroku žádného. Nejhlučnější z "národ •. níků", Rudolf Pokorný, přímý vrstevník Jar. Vrchli~ kého, přinášel se skrovničkým darem veršujícího ré· tora do veřejnosti jen barákovské rozhorlení proti otroctví a zotročilosti a blouznivou, heydukovskou lásL ku ke Slovensku, která ho dočasně spolčovala s Holečlkem; přírodu a lid, dějiny národní i náboženské, vzpou· ru proti utiskovatelům a slovanské naděje pojímal vůbec v duchu starovlastenecké romantiky, jež se jehQ odpůrcům nemohla jeviti, než bezobsažným tradicionat lismem. Z Kosinovy olomoucké školy vyšli dva moravští básníci, valašsky uvědomělý Frant. Táborský a hanáckÝ rozhodný F. S. Procházka, na nichž se zdála plniti opětovná tužba tehdejších kritiků s Nerudou v čele pij nadosobní tvorbě epické a spolu národnické volání po zvláštní pozornosti k slovanským kořenům našeho lidu i národa. Ale Frant. Táborský se, mimo skladby historisujícÍ, rozběhl jenom k výpravné kronice průměr, ného měšťanského světa s drobnými postřehy všedníhl,l života, avšak bez zvláštní osobitosti a ze strachu, aby se nejevil emfatickým, se spokojil se suchou střízli· vostí. Poněkud mladší "kovářův syn" a jadrný ohlasový písničkář F. S. Procházka zůstal v epice trvale věrert rodnému hanáckému venkovu: v mladistvém ohlasti "Lešetínského kováře", veršované povídce "Na úrodné půdě", lehkou satirou tepe jeho rozklad novodobou ci~ vilisací; ve zralém "Králi Ječmínkovi" užívá dosti smělé směsi pohádky, pověsti a folkloru k tomu, aby monu· mentalisoval selský mytus v apotheosu lidového sebe~ vědomí hanáckého, jehož vrozený demokratismus již nepotřebuje panovníka, aby šťastně vládl sám 80běa určoval své osudy v neoblomné věrnosti půdě a v tě s 60