3 řeným hrobem mladeho ip!roletářskeho přítele .Antonína Tolmanna vznikla tato meditační llyrika palčivě. kritické not,y a pfíkře sociální tendence, prostoupená drobnými C'lsly bala,dickými; v p~avdivé českosti a v střízlivém realismu pohrdl Neruda výsměšně všemi roman~ tickými konvencemi běžné hřbitovní elegie. Sychravé Hstop1aldové ovzduší leži nad Ciyklem !bez melodie a bez metafor, který, svléká lásku i smrt, společnost i věčnost ze všech ilusí a s tváří pokřivenou sarkastic~ kým humorem nastavuje životu ~'cadlo, odhalující kde kterou starobnou vrásku, kde.kterou stopu falešného líddla. Rozumovost, vitěz'Í'C'Í ve 'Sbirc~ nepokr'Ht'ě nad citovosti tárlivě utajovanou, zpusdbila, ;že básnické podáni tu má cosi tvrdého a chladného a že sp'iše podněcuje nez by, okouzlovalo. Není proto 'divu, že se knize dostalo mezi současní~y jen nep!Orozumění. POidráž!děn tímto neúsplělchem a oddán celou duší uměleckémú programu z almanachu "Máje", stanul Neruda s V. Hálkem v cele tamní, které v 1. 1858-1860. podiniklo mladé bouřlivé 'pokolení se starovlastene1ckými kooservativd; hlavně 'mu poslouži.l četnými polemic~ kými i. kritickými statěmi a vHtrvalou redakční činností ve dvou orgánech tnládeze "Obraz~ života" a "Rodinná kronika". $10 o něco vke než! o zápas evropského sv,ětooihaanství s úzkoprsým vlastenectvím a mravní přímosti se šosáckou p,ruderií, ohrozujíc! svobodu slova a lJ1álZJoru; v podstatě střetla se tu přežilá romantikfl1. s realismem, tendenčně. z!biarven'ým .a 'lbetmócná úda k mtnulosti s jarou i rp'lod'nou láskou k současné skutečlnosti. útočná prudkost, s níž spisovatelé bourali takto cínskou ~ď, oddělující duševní CectllY od ostatní EvroPIY, blYla ve shodě s veřejným ruchem provázej'ÍCím obnovení ústavnosti v Ce·chách roku 1860. Jest to období, k~, vZlniklo svobodomlYiSlné nov:inářství a řecnictví české, řídící se vzorem Havlíčkovým a 'Plrohloulbené v du-