9 rickeho kronikáře. V boji s předsudkju nenárodní šlecht lil i v odIporu plroti církevni reakCi se Neruda ukazlOval neÚlp~osným pi1'otivníkem se střelami jlÍZ!li~ posměšnými; jeho rozmarné P!askvily temného klerikalismu i staro~ plainenské s~lld1ivosti v literatuře a IžIivotě jsou nejlepší úroidou, !VZlešlou op~~dJěnJě: Zle setbiu Havlíckbvy. Jeho bystro2Jrak umoŽlnil uhodnoutiznakydJělnkkého hnutí; l'lIl'Otl:1Íkavýi smysl pro dobové :potřebI!J a spoleeenskou ,SlPll'ávedlnost p,rojevH, upororňuje na podceňované IOtáz"q:li casové, na př. hmotné zajištění spisovatelů, v2Jdělání dívcí a úpravu pom~iI'U slU'žcina k zraměstnavatelce. . Slovesné podání Nerudov'Ý'ch feuilleton'Ú podléhalo 'ZIm~nám. V 60. a 70. létech pracoval Neruda s plnou chutí a soustavně: sebral si sVlědomitě mosaikovou látku a seskuplÍ! ji úm~rnJě kolem základní myšlenkjy; tak v2Jnikal'y j,eho "studie kr,átM a kratší". P02Jděj'i nastalo obidbbí "drobnÝ'ch klepu", libovolně 1mip!rovisovaných beZ! pevné osy; tíha nucené práce unavovala stárnoucího a churavějícího spisovatele. Ale přednes Z'Ůstával v podstatě týmiŽ!: švitorná2Jábava se čtenářem a lehký poS!mě'ch sobiě samému 2Jdůvěrňovalill c'auserie, přeplněné karikaturními nadsázkami, rozmarnými dtáty, drobnými anekdotami, vHplY' slovními i vě'C'nými, duchaplnými narálžkami. Výsledkem blyl humor někdty groteskní, jindy vlídně filosofic~y, jenŽ! pirov,á:2Jen VŽldry .citem, stál věrně ve sluZlbě (nlÍirodní i kulturní Výdl0ViY. K Neruďovým novinářskym povinnostem :nále~lo také Zplravodajství divadelní a výtvarné. "Proz;atímn.í Pivadlo" plr~ž!s!ké 'oWlo v něm po herecké, režijní i slovesné str,ánce so~dce a kronikáře stejně splfavedli~ vého jako laskavého, který Iddbře jsa věd!om', 00 zlna~ m~á jevištní umění pro osvětu, přip,ravoval horlivě pfůldJu mieli u:m~ld i v ob~nstvu pro velké Národní divadlo; do r~esanČ11í budovu na náblřéží však Neruda nev1ťro~, a r. 1880 se končí jeho činnost referentská,