15 než desetiletém "Písně kosmické" (1878). M:!:J$litelův pohled na zhvězdJěnou obloh,u, při němž! c~lá bytost jest mbhutně, V2Jrušena, p!fov,lÍ,Zen jest moderním .p'řírodo~ věidec'kÝ!J11' pom~ím hvlězdárský:m a kosmologickým o vzniku a soustavě všehomíra. Básník opatřiv si odbor~ nou průp'ravu naukovou, promítl do kosmkkého rámce celý vývoji Z1erně a lidstva a ú\ptlně se odpoutal lod světového názoru křesťanského s jeho bohoslovím i anthwpocentrismem. Ale umělec výbojné obraznosti muezl v hvězdném divadle vesmíru obdobu lidského nitra a mezi úchvatnou ohromností kosmu a tklivou ne~ p:atrností člověka sklenul hlubokomyslným humorem i nevi!:l~rPiatelnou láskou jednotící most; buď zdrob~ ňuje a 2ldůvěrňuje dějstva vesměnlilÍi po lidsku· nebo Zlájkladní vztahl!:l, člověkovi!:l plI"om'ítá do rozměrů kos~ miC'kých. K tomu se mu hodil dvojí rŮZ1norodý sloh b!álsniC'ký, který se v díle pestře střídá. Někdy s pří~ klqnou k lidovému poplěvku motuje 'lehounké, hravé, roztm:arné p'ísně, jind,y s velkým nákladem básniC'k:.ého řec'l1Jění dumá v ůěžký,ch skladbá>eh meditačních po způ~ sobu tehdejší mladé školH bá,snkké o tragedikh 'Ve vesmíru i lidském mikrokosmu; uprostřed stoji výmluv~ ně naléhavéchanson:!:l vlastenec~y i karaktemě výchovné. Lee nejmocněji Plůsobí tam, kde se vyjadřuje svým rázovitým slohem, zach:!:lcuje~li úseeně, 'hutně, a stručně přírodní dějství v nejtnapiabějšíCh jejich okamzidch jako symbollH dtového života vlastního. Takto dokázali!:! "Písně kosmické" nejen že básník jest pln mu.fué tvořivosti, ale i že pracuje scdou svou opravdovostí o průvodním výnZiOvému umění. Neměl ho použíti dříve, než nemoc a samota přeoraly hluboce jeho nitro a tak mu doPOIDfohlH k zralé moudrosti.životní. Pak vlynořila se z hlubin duše dve doplňující se díla: objektivní eplika uzavřený'ch císel a nejsub~ jektivnější lyrika deníkového rázu.