tější jest Dykův vztah k lidem a k osudu, oč odstíněnější jest jeho elegická intonace, oč lehčí a vzdušnější jest jeho kresba než útočný způsob prudkého realisty, který se nikdy nedostane přes makavý genre a jemuž mimoděk vznikají pod rukou nikoliv básně, nýbd vtipné a kousavé feuilletony! Za války agitoval Viktor Dyk lyrickým veršem, když mu bylo znemožněno agitovati novinářsky, ale právě v této zkoušce, pro umělce tak nebezpečné, osvědčil se básníkem opravdovým. Příklad Barbierových"J ambů" a Hugova "Hrozného roku" zesílil jeho výmluvnost, aniž porušil jeho nejvlastnější sloh z překvapujícími pointami, účinnými antitésami a působivými zámlkami; neklamný pocit, že mluví jako hlas s kolektivního vě· domí a svědomí za celý zástup a k celému zástupu, dodával mu, kdysi strohému individualistovi, v těchto hásních doslova příležitostných, bezpečné síly výrazové. J sou shromážděny - ale i prostoupeny verši zcela různorodými - v lyrické tetralogii: "Lehké a těžké kroky'" "Anebo". "Okno" a "Poslední rok" a všecky mají melancholické pozadí životní: luhy mladosti kvetou a voní daleko za přítomností, vzpomínky na rozpaky a pochybnosti jinošských let procitají, drazí mrtví se obracejí s povzbuzujícími otázkami k živému mluvčímu, rodná země sama chápe se slova, aby svému synu připomněla samozřejmou povinnost. A tu píše Viktor Dyk svou nejdramatičtější lyriku skladných zkratek, své epigramatické zpovědi mravního rozhodnutí a překonaného subjektivismu, svá monumentální poslání jakoby tesaná do kamene, že se vedle nich zdá vlasteneckopolitická poesie nejen Čechova, ale i Nerudova mnohomluvnou, Sládkova píseň i znělka naivními a Macharova invektiva přízemní: svou diagnostiku národní situace těsně před válkou "V mrtvé zátoce" ("Lehké a těžké kroky"), svou chrabrou elegii- .•.• Na hrob neznámého" a vyznání rozhodnutí na prahu čestné mužnosti "Cestou podél potoka" ("Anebo"), svou dantovskou visi vlasti, jež se mění v živé svědomí, "Země mluví" ("Okno") a posléze svou "Píseň noci 29. října" ("Poslední rok"), kam dovedl vložiti závazné drama povinnosti, zrozené právě z pocitu štěstí. 26