a pohřební bratrstva v středověkých temných úborech s kápěmi kymácejí lucernami a pochodněmi; v popředí pluje temnotou obrovský kříž a za ním všecky nástroje umučení Spasitelova, pak nesena divnými zakuklenci nosítka s Mrtvým Kristem, za ním vznášejíc se ve vzduchu Mater Dolorosa, obklopená smutečními družičkami, kněz se sanctissimem a nekonečný zástup věřících, zase všech tříd a všech stavů. Všichni zpívají Stabat mater, všichni se modlí, všichni klekají, míjejíce četné kostely orvietské. Této náboženské slavnosti se účastní celé město, ozdobené v italských barvách, planoucí tisíci lampiony. Jdeme s průvodem klikatými uličkami středověkého Orvieta. Někde zavoní do cesty silně růže a kozí list, jež patrně se plazí přes zeď. Někde zaPíáče usínající dítě neb zahýká pfdvýkující oslík do žalostného zpěvu procesí. Někde sevře úzká ulice s podjezdem a gotickým výstupkem řadu, mezi světlonoši nastane zmatek, ale po chvíli se průvod opět spořádaně rozvije, a tragická elegie zakvílí mocně ve svých podtržených refrénech. Shoda města a ceremonie jest dokonalá. Ale ještě dokonalejší jest soqhlas jiný, který nás překvapujt a chvílemi ladí melancholicky, souhlas náboženského a národního cítění, jež se zdají zde býti 31 dvojím výrazem. téže potřeby entusiasmu, dvojí