se zdravou originalitou a svezlm sverazem. Na Vincence Brandla, prvního životopisce Dobrovského, duch Dobrovského nikdy nesestoupil, ba, naopak ho velice oasto spatřujeme na cestách, které byly vědeckému úsilí Dobrovského prímo protichddné. V četných vydavatelských pracích nedbal ani přesnos1ti ani nižší kritiky a o vyšší historickou kritiku se vůbec nepokoušel; ujímal se zřejmých fals proti oprávněnému podezření badatelů; v otázce rukopisné nepřipouštěl apriori pochybností; v konservativismu spíše opatrnickém než promyšleném zaujímal stanovisko protirefor. mačnÍ. Ale ani František Bartoš nebyl kost z kostí Dobrovského; spíše bychom jej - pro silné citové posvěcení veškerého životního díla - směli přiřaditi k ~afaříkovi, jako on sám přiřadil svého zcela odchylně založeného přítele Jana Gebauera vhodně k Dobrovskému. Právě to, co patriarcha české filologie vnesl tak požehnaně do svého oboru, chybí i nejlepším pracím Bartošovým: pronikavost vědeckého kri,ticismu, důsledné stanovisko srovnávací, přehledný rozvrh a neúprosně logická klasifikace; velké Bartošovy přednosti, příznačné učencllm romantického typu, nedovedly zcela vyvážiti těchto ned.ostatků, vlastních ostatně veškeré moravské vědě období Brandlova a Bartošova. Velice důsledný a promyšlený odpor proti těmto hodnotám vědecké romantiky brněnské zvedá pak v letech osmdesátých mladá generace, vyrostlá již v prostředí naukového positivismu, nadaná silnou schopností kritiokou a analytickou, bojovně zanícená snahami revisionistickými a 77