sa" a "Sníh"; čím dále od mladistvé četby "Pana Tadeáše", tím více se Sv. Čech odcizuje nejen .svému klasickému vzoru, ale zároveň i epickému typu, pro nějž měl mnoho základních podmínek, pohříchu nevyužitých. Proč nevyužitých? Sotva lze nalézti v světovém básnictví tak blíz,kou obdobu epilogu "Pana Tadeáše", kde jsou obnaženy samy inspirační kořeny celé skladby, jako jest vstup čechova cyklu "Ve stínu lípy": chce·li Mickiewicz "szukaétylko cienia i pogody: wieki dziecinstva, domowe zagrody" a "wyrwacz sie z myšI:,! do szcešliwszych czasów, i dUIDllicz, myšlicz o swojej krainie," nese se i Sv. Čech vzpomínkami a touhami z dusných měst a zdí do rodného kraje s oddaným poselstvím: "bud' zdrávo, údolí mé tiché, skromné! Můj ráji dávno ztracený bud' zdráv!" A zcela shodně se pak oba básníci přenášejí od subjektivistického projevu touhy po osvobození z města, z "mravenčího ruchu, z té hluché vřavy požitků a muk" (Mickiewicz by rád "drzwi od Emropy zamykal halasów") k čistě předmětnému a věcnému obrazu dávného uceleného světa venkovského. A přece jaký rozdíl v provedení! Čechova idylická rámcová povídka se tříští v drobné, rozmarné i tragické, citově vlahé i burleskní příběhy, spiaté v celek jenom více méně typickými postavami vypravěčů, nevyčerpávajících nikterak všecku skutečnost venkova, ale pohřešující pravé jednoty vnitřní; proti Mickiewiczově rozsáhlé a promyšlené komposici jsou to právě jen episody. Mimo pevnou skladebnou linii, kterou Svatopluk Čech, geniální v koncepcích, ale be.zradný v provádění, opouštíval i v dílech pra 95