Osud básníkův Když před padesáti lety došla z Krakova do Čech zpráva, že tam zemřel stařičký probošt, kapitulár premonstrátského řádu, Karel Eugen Tupý, zmocnil se českého čtenářstva, vzdělaného i prostého, obecný smutek: vždyť tento dobrovolný a dlouholetý český exulant v Polsku byl slavený básník národního obrození Boles1aN J ablonský, vedle Antonína Marka poslední svědek a pěvec podivuhodné vlastenecké obrody! Jako vzácná všenárodní relikvie se vracelo v nebývalém triumfu tělo kmetného kněze do domova: celé zástupy čekJaJy na ně ve dne v noci na nádražích; zahrnovaly zaletovanou rakev květinami a pronášely řeči spíše slavnostní než smuteční; recitovalo a zpívalo se; bělovlalsí pamětníci se předstihovali v nadšení se studentskou mládeží; ani ve snu se skromný mnich nenadál, že takto nastoupí jednou svou vytouženou cestu do vlasti. Nemůže býti ovšem pochyby o tom, že toto vděčně triumfální přijetí náleželo spíše vlastenci než básníku a že na své poslední pouti byl především zaníceně pozdravován autor "Tří dob země éeské", básně, jež nejsouc činem uměleckým, se stala činem politickým. Naplněna jarým duchem Mladé Čechie let čtyřicátých dýchala stejně jako mladické básně Boženy Němcové náladou revoluční a hlásala ve mdlobném údobí pouhé vlastenecké citovosti právo i povinnost veřejného činu; proto tak zapalovala za reakce let padesátých a proto ji přijala za svou mládež v periodě konsti 104