čestný úkol, rozloučiti se s patriarchou; jeho vlastní vychovanec František Palacký učinil to v půvabném spisku Učené Společnosti způsobem, který stejne ctí oslavovaného jako osla vi tele. Ale i v této eloži, tak blízké klasickým vzorům západním, pojí se osobní pří .•. chylnost k patrné různosti v názorech, která není dána pouhým odstupem generace; duševní svět Dobrovského není duševním světem českých romantiků. Protože ve vědě vláda romantiky trvá u nás o dvě pokolení déle než v poesii, zůstával poměr k Dobrov=skému málem šedesát let uctivě chladný, a lesk Jeho jména byl zastiňován trojhvězdím Jungmann, Safařík, Palacký I bylo třeba naukového převratu, abyse Josefu Dobrovskému dostalo nového triumfu. Mužové, kteří provedli přehodnocení české duchovědy, byli filology a dějepisci slovesnosti jako Dobrovský a tudíž také jeho žáky; ve svém positivismu se blížili jeho osvícenství; posunuli v popředí veřejného života polemiku o stejné otázky, pro něž se kdysi byl Dobrovskýrozešelsesvými mladšími přáteli. Vědomě si napsali na svůj prapor jméno tohoto »ducha tak kritického a čestného«, po=stavili významně své knihy pod jeho patronát, a nevá", hali ani okamžik, aby v proslulé dějinné antitése Do., brovský.Jungmann obětovali - poprvé po půl století - Jungmanna na oltář Dobrovského. Podle vlastní náklonnosti a potřeby jali se uctívati v Dobrovském skeptického kritika a nesmiřitelného obrazoborce, jehož pochybování bylo plodné a jehož každý úder kladiva byl osvěžující - nacházeli v něm svého předchůdce, 5